Rederij Wadden Transport

» Kapiteins Kroniek «

 

Terugblik op 2008 (nr. 13)

5 januari 2009

Beste lezers,

Een ieder die dit leest een goed en gezond 2009 toegewenst.

Als ik terug kijk op 2008 ben ik niet ontevreden: schade vrij gevaren, auto dek gestraald en opnieuw geverfd, tegelijkertijd beide saloon dekken gestraald en in de verf gezet. We hebben een groot aantal transporten gedaan (beton mixers enz.) die er letterlijk in wogen.

Schot telekraan
Schot 87 ton telekraan

In november hebben we een 300 ton meter telekraan van de firma Schot uit Alkmaar overgezet, die betonnen kelderwanden (16 ton per stuk) over het dak van Hotel Zeezicht (Geuzennest) van Erik Houter op Vlieland heeft getild.

Deze kraan tezamen met trailers contra gewichten heeft de Terschellinger Bank in een keer naar Vlieland vervoerd en na de klus terug gebracht naar Harlingen. De kraan zelf weegt ca. 78 ton en had twee opleggers met contra gewichten bij zich, resp. 100 ton en 80 ton zwaar. Deze zware ladingen rijden moeiteloos aan boord (en natuurlijk) over onze eigen scheeps brug op het achter dek. Over de openbare Rijksbruggen mag zonder ontheffing maar 45 ton rijden.

Nu ik het toch over een brug heb, kan ik u melden dat Wadden Transport ook officieel voor alle Rijksbruggen (Harlingen, Terschelling, en Vlieland) kan laden en lossen.

Tegen oktober 2008 lag er weer een melding van een nieuw proces van Rederij Doeksen, nu tegen de staat der Nederlanden (Rijkswaterstaat) tegen het besluit dat Rederij Wadden Transport vergunning heeft gekregen om voor de rijksbrug van Vlieland te laden en te lossen. Echter een week voor de zitting haalde Doeksen bakzeil; hun achttien A-viertjes vol niet steek-houdende argumenten vonden ze blijkbaar zelf ook te zwak.

Het is nu alweer een paar maanden stil, men broed op iets nieuws ? We vernemen het t.z.t.

Wadden Transport maakt gebruik van de openbare getijdenbruggen als dat zo uitkomt en zoals we altijd vanaf het begin hebben beloofd respecteren we de afvaart tijden van de passagiers dienst van Rederij Doeksen. Het is wel vermakelijk; als wij van een rijksbrug gebruik maken zien we meestal een of twee man Doeksen personeel aankomen met soms een foto camera, gestuurd door hun kantoor om te kijken of alles wel goed gaat. Blijkbaar denkt die rederij nog steeds dat zij alleen de veerboot kunnen varen en dat anderen met 26 jaar ervaring dat niet kunnen!

In de loop van het komend jaar zullen we veel oude klanten begroeten aan boord, en de nieuwe klanten verwelkomen. We kijken met veel plezier vooruit naar de zakelijke uitdagingen die zich in 2009 zullen opdienen...

Tot de volgende briefing,
handtekening

Kapitein Fred Lakeman.

Rechtbank Beslist (nr. 12)

16 oktober 2007

De herfst kermis van West Terschelling mag straks over de getijdenbrug van het rijk het eiland weer verlaten. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vandaag beslist in het kort geding dat Rederij Waddentransport tegen de staat aanspande. Rechter E. van Rens geeft reder Fred Lakeman toestemming... Rederij Doeksen verzet zich tegen dit medegebruik van de auto bruggen op de kades van West Terschelling, Vlieland en Harlingen.